Monogram Macieja Falińskiego, grafika komputerowego z Warszawy

Czasopisma – łamanie i projektowanie

Czasopismo Freshtimes

Od dwóch lat samodzielnie opracowuję miesięcznik z branży FMCG i HoReCa Freshtimes. Na podstawie nadsyłanych z redakcji materiałów samodzielnie przygotowuję kolejne jego wydania. Wcześniej zaprojektowałem layout tego pisma o modułowej siatce. Jako ciekawostkę typograficzną mogę wspomnieć, że we Freshtimesie wykorzystałem konsekwentnie fonty tylko jednej rodziny, a mianowicie Warnock Pro, zaprojektowanej przez znanego typografa Roberta Slimbacha.

Wybrane okładki czasopisma branżowego Freshtimes

Freshtimes, kilka okładek

Na ogół na okładkach Freshtimes umieszczam wizualnie ciekawe kompozycje kulinarne.

Przykład rozkładówki czasopisma Freshtimes.

Freshtimes, rozkładówka

Próba pogodzenia czytelności tekstu z ilustracją w tle na całej rozkładówce.

Magazyn FMCG i HoReCa Freshtimes – wybrana rozkładówka.

Freshtimes, rozkładówka

Układ mniej konwencjonalny, oparty jednak na siatce modułowej.

Przykładowy artykuł zamieszczony w czasopiśmie Freshtimes.

Freshtimes, rozkładówka

Odwieczny problem: jak ilustrować trudne do zilustrowania tematy?

Inne przykłady łamania i projektowania czasopism

Przez ponad trzy lata byłem odpowiedzialny za pełną opiekę nad pracami graficznymi nieistniejącego już czasopisma Fresh & Cool Market. Przebojowe ilustracje okładkowe wykonywała Anna Bar.

Okładki nieistniejącego czasopisma Fresh and Cool Market

Fresh & Cool Market

Czasopismo rozpoznawalne było m.in. dzięki wyrazistym ilustracjom okładkowym.

Przykładowa rozkładówka czasopisma Fresh and Cool Market.

Fresh & Cool Market

W czasopiśmie występowało wiele tabel, wykresów i infografik.

Czasopismo Prime, okładka i jeden z artykułów.

PRIME – magazyn dla mężczyzn

Pracowałem nad najnowszym numerem tego pisma.

Redesign czasopisma branżowego.

Redesign czasopisma

Jeden z przykładów pracy nad przeprojektowaniem miesięcznika branżowego.

Przygotowuję również czasopisma w edycji elektronicznej, czyli w formacie e-pub i mobi oraz natywnym formacie dla iPadów (tzw. folio).

Pracę nad łamaniem czasopism (mylnie nazywaną składem) rozpocząłem w roku 1996. Miałem przyjemność pracować dla redakcji wielu miesięczników, m.in.: Muzyk, Builder, SportPlus, Lajf. Współpraca z każdym tytułem przynosiła mi kolejne cenne doświadczenia. Oprócz pracy przed monitorem komputerowym, wielokrotnie asystowałem w drukarniach przy druku kolejnych numerów. Bezpośredni kontakt z drukarnią doskonale uświadamia nam, projektantom, większości skomplikowanych pojęć, problemów i procesów technologii druku. Dzięki temu każdy kolejny numer pisma jest po prostu ładniejszy.

Po pewnym czasie zająłem się również projektowaniem i przeprojektowaniem (redesign) wszelkich publikacji ciągłych. Każdorazowa wizyta w salonach prasowych nadal ukazuje mi, jak wiele redakcji powinno jednak zdecydować się na odświeżenie szaty graficznej i układu funkcjonalnego swoich periodyków. Na co serdecznie namawiam i zapraszam do współpracy.